آذريون در زبان كردي به (هه ميشه وه هار) معروف است.
لقمان حكيم ميفرمايد دارويي بهتر از اين گياه براي دفع صفرا يافت نميشود و براي اين كار بايد :
۵۰ گرم گل اذريون را كه از شب قبل در اب خيسانده ايم با آب غوره مخلوط كرده و بنوشيم و تا سه روز اين كار را ادامه دهيم تا همه صفراي بدن را دفع نمايد .
اگر تمام گياه اذريون را با گل گاوزبان و بارهنگ بكوبيد و بر محل ورمها ببنديد دفع ورم ميكند .
خوردن جوشانده آذريون با آقطي هركدام ۱۰۰ گرم و به مدت ۵ روز براي درد معده و روده بسيار مفيد است.
براي دفع سردرد هميشگي جوشانده گل آذريون سودمند است كه براي اين كار بايد بعد از كوبيدن گل و برگها ، آنرا با اضافه كردن يك ليوان اب بجوشانيد و مصرف نماييد.
گل آذريون معرق و مدر بوده و قند خون را كم كرده و خون را تصفيه ميكند.
در تنظيم قاعدگي كه بسته باشد براي باز كردن آن بايد ۵ گرم آذريون با ۱۵ گرم بابونه مخلوط كرده و يك قاشق از مخلوط آنها را در يك ليوان آب ريخته و جوشانده اب را مصرف نماييد .

اي آناهيد! اي نيک، اي تواناترين! اينک مرا اين کاميابي فراز ده که به ارجمندي به يک خوشبختي بزرگ دست يابم… خوشبختياي که در آن بهره و بخشش بسيار باشد، اسبانِ شيهه زننده و گردونههاي برخروشنده و تازيانههاي بانگ برانگيزاننده باشند… آن خوشبختياي که در آن پُر باشد از چيزهاي خوشبو، و در انبارش پُـر باشد از هر آنچه دل کسي بخواهد و هر آنچه زندگاني خوش و خرم را بکار ميآيد. (بند130 آبان یشت)